جاهای دیدنی دهلی

مکان های دیدنی دهلی

جاذبه های گردشگری دهلی

دهلی پایتخت و دومین شهر بزرگ هند میباشد؛ که قدمتی حدود 5000 ساله دارد. این شهر از قدیمی ترین شهرهای بوجود آمده در جهان میباشد که هنوز زندگی در آن ادامه دارد. درون شهر دهلی 55 تا جاذبه گردشگری میتوان یافت که برای توریست ها میتواند سرگرم کننده و جذاب باشد. در دهلی میتوانید مراسم های زیادی از جمله کارناوال های رقص و آواز را ببینید و لذت ببرید؛ یا حتی در انها شرکت نمایید. همچنین میتوانید در تورهای هند شرکت کنید و از چندین شهر هندوستان دیدن نمایید. همچنین آژانس همسفران البرز نماینده رسمی سفارت هندوستان در تهران میباشد که برای دریافت ویزای هندوستان باید به این آژانس مراجعه شود. 

اکثر مردم فکر میکنند شهر دهلی همان دهلی نو است؛ اما این دو با هم تفاوت دارند. شهر دهلی نو در سال 1911 تشکیل شده است و بخشی از شهر دهلی محسوب میشود. شهر دهلی شهر بسیار بزرگی میباشد؛ که یکی از ایالات هندوستان محسوب میشود و به آن دهلی قدیم میگویند. اما پایتخت هند دهلی نو میباشد و مقر اصلی ادارات و ساختمان های دولتی هند میباشد. هنگامی که در این شهر بزرگ گذر میکنید؛ به سختی میتوان مرز بین این دو را تشخیص داد. تفاوتی که این دو شهر دارند؛ بافت شهری و ساختمان های آنها میباشد که دهلی نو بافت شهری جدیدتری دارد. توریست هایی که برای گردش و دیدن جاذبه های تاریخی به دهلی سفر میکنند؛ باید بدانند که اکثر جاذبه های تاریخی گردشگری آن در دهلی قدیم میباشند. 

در این مقاله بهترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری دهلی را معرفی میکنیم؛ تا مسافران بتوانند به راحتی برنامه سفر خود را تنظیم نمایند و نهایت لذت را از سفر خود ببرند. 

قلعه سرخ

قلعه سرخ دهلی

قلعه سرخ در زمان حکومت مغول ها، در سال 1639 میلادی به دستور “شاه جهان” ساخته شد؛ تا پایتخت را از آگرا به دهلی منتقل نماید. این قلعه زیبا با ماسه سنگ های سرخ ساخته شده و تمام نمای آن به رنگ قرمز میباشد؛ که در مساحتی حدود 2 کیلومترمربع ساخته شده است. این قلعه در مرکز شهر دهلی واقع شده و دارای سه دروازه به نام های لاهور، دهلی و فیل میباشد. هنوز هم از این قلعه استفاده میشود و در آن میتوان بازاری سنتی را مشاهده کرد؛ حتی بعضی از مراسم ها و جشن ها را در این قلعه برگزار میکنند. قسمت های مهم این قلعه شامل نقاره خانه، خاص محل، برج مثَمن و نهر بهشت میباشد که بسیار جذاب و دیدنی میباشند؛ همچنین در این قلعه موزه ای ساخته شده که برای ورود به آن باید هزینه پرداخت شود.

قطب منار

قطب منار دهلی

این بنای تاریخی در زمان سلسله غوریان، در سال 1193 ساختش را شروع کردند و ساخت آن 6 سال به طول انجامید. این بنا به عنوان بلندترین سازه آجری در جهان شناخته میشود و به ثبت سازمان جهانی رسیده است. ارتفاع قططب منار به 73 متر میرسد و شامل چندین طبقه میباشد؛ که نمای آن از سنگ های متفاوت و زیبایی ساخته شده است. سه طبقه اول از سنگ قرمز ساخته شده‌‌اند، در حالی که طبقه چهارم و پنجم با مرمر و ماسه سنگ ساخته شده اند. سال ها بعد این منار گسترش پیدا کرد و مسجد کوات الاسلام، مسجدی در طبقه همکف برج، یک دروازه، مقبره‌‌های آلتامیش، علاالدین خلجی و امام زمین در کنار آن ساخته شد. برای ساخت قطب منار از منار جام افغانستان ایده گرفته شده بود. 

دروازه هند

دروازه هند

دروازه هند به طاق پیروزی نیز مشهور میباشد؛ که برای یادبود سربازان کشته شده در جنگ جهانی اول ساخته شده. این بنا 42 متر ارتفاع و 9 متر عرض دارد که سال 1931 ساخت آن شروع و 10 سال بعد به پایان رسید. دروازه هند در مرکز دهلی نو قرار گرفته و نماد این شهر شناخته میشود. معمار این بنای بزرگ ادوارد لوتینز نام دارد که به روش معماری آزاد آن را طراحی کرده تا به هیچ گونه سنت و دینی گرایش نداشته باشد.  

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع دهلی

این مسجد در زمان حکومت شاه جهان، در دهلی قدیم ساخته شد و برای ساخت آن، 5000 هنرمند در آن مشغول به کار بودند. ظرفیت این مسجد 2500 نفر میباشد و تا قرن گذشته بزرگترین مسجد مسلمانان در جهان محسوب میشد. مسجد جامع دهلی دارای 3 دروازه ورودی، 4 گلدسته و 2 مناره میباشد که مناره های آن 40 متر ارتفاع دارند. نمای این مسجد زیبا تماما از سنگ مرمر قرمز ساخته شده است؛ که زیبایی خارق العاده ای دارد.

بیجای ماندال

بیجای ماندال در دهلی

این مکان تاریخی با سنگ لاشه های قرمز ساخته شده و در دهلی نو قرار گرفته است. باستان شناسان هنوز نتوانسته اند اطلاعات دقیق راجع به گذشته این بنا بدست بیاورند؛ اما بازدید از آن و دیدن زیبایی های آن خالی از لطف نیست. 

معبد لوتوس یا نیلوفر آبی

معبد لوتوس در دهلی

معبد لوتوس که دردهلی نو به شکل گل نیلوفر آبی ساخته شده است. این معبد برای بهائیان ساخته شده است؛ اما امروزه بازدید آن برای عموم آزاد میباشد و هیچ محدودیتی برای پیروان هیچ دینی وجود ندارد. این معبد زیبا توسط معماری ایرانی با نام فریبرز صهبا طراحی شده است و لقب تاج محل قرن بیستم را از آن خود کرده است. این معبد زیبا با معماری فوق العاده ای که دارد؛ چندین جایزه بین الملی را نیز از آن خود کرده است. معبد لوتوس دارای 27 گلبرگ میباشد که با سنگ های مرمر یونانی پوشانده شده اند. در بیرون این معبد 9 استخر قرار داده شده که باعث نورپردازی زیبا شده است. معبد لوتوس 34.27 متر ارتفاع و 70 متر قطر دارد؛ که در زمینی حدود 10.64 هکتار ساخته شده است. سالن داخلی این معبد کاملا ساده است و هر کس میتواند برای خواندن دعا به این معبد بیاید. 

آرامگاه همایون

آرامگاه همایون در دهلی

همایون دومین پادشاه سلسه گورکانی در هند میباشد؛ که پس از مرگش، در سال 1570 به دستور همسر اول وی آرامگاهی ساخته شد. این بنا توسط میرک غیاث الدین و پسرش سید محمد بن میرک غیاث الدین، معماران معروف ایرانی در آن زمان ساخته شد. برای ساخت این آرامگاه باشکوه از تاج محل و چهارباغ اصفهان ایده گرفته شده است؛ به طوری که دارای چهار خیابان اصلی و دو رود آب میباشد که به آرامگاه همایون منتهی میشوند. این بنای زیبا در شهر دهلی و داخل مجموعه ای بزرگ واقع شده است؛ که در این مجموعه مقبره چندین شخص معروف، از جمله همسر همایون نیز قرار دارد. 

قلعه پورانا کیلا

قلعه پورانا کیلا دهلی

قلعه پورانا کیلا از قدیمی ترین قلعه های هندوستان به شمار میرود؛ که تاریخ دقیق ساخت مشخص نمیباشد. امروزه از این قلعه برای برگزاری نمایشگاه و تئاتر استفاده میشود و در شب میتوانید از نمایش نور و موسیقی آن لذت بببرید. همچنین در ورودی این قلعه، موزه ای ساخته شده؛ که در آن وسایل کشف شده در قلعه را به نمایش گذاشته اند. بازدید از این قلعه بیشتر مناسب کسانی است که به مکان های قدیمی و پر رمزوراز علاقه دارند و از دیدن آن خسته نمیشوند. 

معبد چاتارپور

معبد چاتارپور دهلی

معبد چاتارپور یکی از معابد مهم هندوها به شمار میرود؛ که در سال 1974 توسط بابا سنت ناگپال جی ساخته شد، خود او نیز در این معبد دفن شده است. این معبد را به الهه کتیایانی اختصاص داده اند که به الهه جنگ و پیروزی شناخته میشود. در این معبد میتوانید مراسم های هندوها را مشاهده کنید و با دین و آداب آنها آشنا شوید. همچنین این معبد در نزدیکی قطب منار قرار دارد و میتوانید در یک روز از هر دو آن دیدن فرمائید. 

معبد آکشاردام

معبد آکشاردام دهلی

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری دهلی که دارای معماری فوق العاده زیبایی میباشد؛ معبد آکشاردام است. این معبد در سال 2000 ساخت آن شروع و در سال 2005 پایان یافت. در این مجموعه میتوان از باغ های موضوعی، نگارخانه ها، فواره موسیقی و … دیدن نمایید. بازدید از این مجموعه برای عموم آزاد میباشد و هزینه ای ندارد. 

باغ های لودی

باغ های لودی دهلی

یکی دیگر از جاهای دیدنی دهلی باغ های لودی است؛ که دارای فضای بسیار زیبا و دل انگیزی میباشد. در این باغ میتوان آرامگاه افراد معروفی را پیدا کرد؛ از جمله  مبارک شاه، ابراهیم لودی و اسکندر لودی، که دیدن آنها خالی از لطف نیست. مساحت این پارک به حدود 36 هکتار میرسد؛ که قدم زدن در آن بسیار لذتبخش میباشد. 

موزه رشترپاتی باوهان

موزه رشترپاتی باوهان دهلی

رشترپاتی باوهان، یکی از رئیس جمهوران سابق هند بوده؛ که در میان مردم هند محبوبیت بسیاری داشته و برای وی ارزش زیادی قائل بوده اند. بدین ترتیب پس از فوت وی، منزلش را به موزه تبدیل میکنند و بازدید آن برای عموم آزاد میباشد. در این موزه ی 130 هکتاری میتوان اتاق ها، اسطبل ها، اتاق کارکنان و محافظان را مشاهده کرد و در این موزه ی زیبا به گشت و گذار پرداخت. 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *